søndag den 31. august 2008

Slut med søndag

Søndagen er synger på sidste vers. Jeg nyder stadig.


Yngstedatteren spurgte om jeg ville læse godnathistorie for hende, når hun havde været i bad. Selvfølgelig. Ældstedatteren kom også og hørte med.

I øjeblikket læser vi "Danmarkshistorier for børn" som er nogle fantastiske fortællinger der strækker sig fra sagnkongerne og frem til 1960'erne. Der er flere ord og begreber, hun ikke kender, men så får vi os en lille snak om dem. Det er hyggeligt. Arm i arm ligger vi. Og jeg snuser til hendes nyvaskede hår, mens jeg læser og forklarer. "Mor, læs et kapitel mere" og jeg overgiver mig hurtigt og læser et mere.


Yngste fik - som så ofte før - lov til at falde i søvn i vores seng. Det elsker hun. Med prinsesse Mary knuget i sin badekåbeklædte favn og sovebrillerne på plads i panden (!!!!)


De små fødder, som bliver så hurtigt store, havde det vist varmt og havde søgt uden for i den kølige soveværelsesluft, hvor vinduet står på klem. Fik helt lyst til at kysse dem, men lod være, da hun jo lige er faldet i søvn, og det er ikke pænt at vække nogen der sover.



Nu sidder jeg bag skærmen. Nyder roen. Og min kaffe. Har dejlig musik i ørerne. Og et par paranødder med mørk chokolade i mundhulen. Gør mig mentalt klar til at daffe i seng. Har ikke rigtig lyst endnu. Burde. Min ryg skriger på hvile. Har rullet en pude og placeret den i lænden. Den lindrer lidt. Overgiver mig snart, men ikke endnu. Skal liiige have lidt mere af søndagen.

I morgen begynder hverdagen. Den bliver også god.

4 kommentarer:

Lotte sagde ...

Årh så hyggeligt et stemningsbillede...næsten som at være der selv, sidde og lytte til højtlæsningen og dufte til kaffen.

Unknown sagde ...

Det var skam også rigtig hyggeligt, Lotte. Du skal være hjertelig velkommen en anden gang:-)

Anonym sagde ...

Øjs en lækker bog. Hvor har du købt den?

virkelig gode billede af en soveprinsesse :)

Unknown sagde ...

Johanna, yngste har fået den i gave, men jeg synes jeg har set den i Bog&Idé.