tirsdag den 30. september 2008

Diamanter i det jyske

Han er 96 og hun er 92. Min mors ferieforældre på Djursland, fra da hun var en lille københavnerpige. De har været en del af mit liv altid og jeg har altid tænkt på dem, som en slags ekstra bedsteforældre.



De har nu været gift i 60 år og holdt diamantbryllup i weekenden. Jeg var med og jeg nød hvert et minut. Hele deres store dejlige familie var med - ikke et eneste afbud, fra hverken unge eller gamle. Det vidner også om, hvilket fantastisk par de er. Man har lyst til at være sammen med dem og fejre dem.

Weekenden bød på en tur ned ad Memory Lane. At være sammen med dem bød på mange skønne minder fra min barndom.


Stenene her, var min oldefar med til at lægge for mange, mange år siden. Mærkeligt at tænke sig, at han har gået og stået på selv samme strand, som jeg nu nyder udsigten fra en dejlig lørdag morgen med solen spillende i vandoverfladen.


Gårdspladsen, som han så fint har revet for fint skal der jo være, når der kommer gæster. Tænk et overskud. Og tænk nogle "kriterier" man har, for hvad man skal og ikke skal selv når man er blevet 96 år.



Bag den ene røde dør, holdt grisene øffende til, da jeg var barn. Og bag den anden røde dør var værkstedet, for en landmand skal kunne fixe lidt af hvert. Og fix på fingrene var han i hvert fald. Oppe under loftet i værkstedet hænger stadig de buer og pile, som han lavede til os unger. De var store og solide og ikke så lette at bruge for sådan en lille pige som mig.


I haven står det mest fantastiske kastanjetræ. Perfekt til at bygge huler. Og det gjorde vi meget som børn.



Frugthaven bugnede af de sprødeste, lækre æbler i mange forskellige sorter. Min favorit var helt sikkert det søde, røde ananasæble.




Haven har altid været et helt kapitel for sig selv. Ikke et står vendte den gale vej. Og blomster i alverdens farver strålede om kap med solen og grøntsagerne i drivhuset. Haven er stadig flottere end de fleste haver man ser nu om dage. Han var dog langt fra selv tilfreds. Kræfterne rækker ikke helt til egne krav mere. Men det forhindrer ikke os almindelige mennesker i at være grønne af misundelse. For hold da op en have.




5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg bliver på én gang så opstemt og vemodig af dit indlæg. Opstemt over at to mennesker formår at rumme så meget og det giver en næring til en masse her i livet... vemodigt fordi det pludselig slår man, at ikke alle ældre er udstyret med denne evne og mange forfalder i ensomhed.

Dejligt, at I havde en skøn weekend :)

Anonym sagde ...

Kaereste Mette,
Tusind TAK for at skrive og saette billeder ind, jeg vidste ikke du skulle med, ja det er ogsaa for mig det skoenneste sted. Alle de kaere mennesker var i mine tanker hele fredag nat, hvor jeg vidste der var fest.
LOVE fra moster Ier

Lotte sagde ...

Der er ikke noget så dejligt som sådan en tur tilbage i mindernes land. Stort tillykke med dine bonusbedster!

Marianne sagde ...

Sikke en fantastisk historie ledsaget af skønne billeder. jeg blev så varm om hjertet af din fortælling :-)

Anonym sagde ...

Hi Mette,

I really enjoyed your entry and all the photos to go along with it. Thanks for sharing with us.

Love,
Paul