søndag den 23. marts 2008

Sprudlende morgenfrisk

Det var lige præcis hvad jeg var i morges, da jeg vågnede lidt over seks. Og det selv om jeg først gik i seng efter midnat. Blev dog liggende i sengen og gassede den en halv times tid, for lige at være sikker på, at jeg var helt vågen. Det var jeg! Og maven føltes næsten normal og ryggen ligeså. Ah - god dag i vente!

Da jeg kom på badeværelset skreg brusekabinen på en kærlig hånd, så det fik den, og nu skinner den fin og blank. (Har flere gange bedt rengøringshjælpen om at ordne den, men vi har vist ikke helt samme standard - selvom jeg dog ikke mener min er særlig høj).

Inden jeg gik i bad havde jeg dog lige været forbi køkkenet og sat fuldkornsspeltbollerne - som havde koldthævet i køleskabet natten over - til efterhævning på bagepladen.

"Fuldkornsspeltboller"... øj det lyder sundt. Og det er de vist også. Fyldt med groft speltmel, nødder og rosiner. Og øj hvor de smagte. Især lune med øko. smør på.



Og det bedste af det hele. Ungerne kunne også lide dem. Har virkelig gerne ville finde et alternativ til de kedelige hvide boller, de plejer at indtage. Har forsøgt med alle mulige varianter af grove boller med højt fiberindhold osv. i et forsøg på at give den en fornuftig start på dagen, og endelig ser det ud til at det er lykkedes. Bliver aldrig selv træt af havregryn og -grød, men det gør ungerne jævnligt.


Mixede også lige en vidunderlig morgensmoothie til ældstedatteren og jeg med både friske blåbær og banan. Yngstedatteren fik en mikroportion i håb om at vænne hendes smagsløg til den, men desværre forgæves.

Når jeg nu skriver, at jeg også fik tømt opvaskemaskinen og sat en vask over og alt dette inden klokken havde slået otte, ja så tror jeg næsten ikke selv på det. Hold op hvor lyder det bare helligt og overskudsagtigt, men det var præcis sådan jeg følte mig da jeg stod op. Overskudsagtig!

2 kommentarer:

Lilli sagde ...

Lækre ser de ud speltbollerne. Må jeg have lov til at anbefale disse gulerodsboller. http://opskrifter.tv2.dk/article.php?id=525818
De er lækre til morgenmad, madpakker og som mellemmåltid. Vi bager dobbelt portion hver søndag, og så er der til ugens madpakker:)

Unknown sagde ...

Tusind tak for opskrift. Det er altid rart med ny inspiration :-)