torsdag den 30. oktober 2008

Min "første" kage

I morgen skal vi holde yngstedatterens 8 års fødselsdag. Hun har fylder først rigtigt på mandag, men hun ønskede sig en Halloween-fest, så det var jo nærliggende at holde fødselsdagsfesten i morgen.

Og en Halloween-fest skal være rigtig klam, ulækker, væmmelig og uhyggelig og derfor skulle kagerne være sorte! Heldigvis ligger kagebutikken.dk ikke så langt fra hvor vi bor, så der daffede jeg over for at købe noget sort frugtfarve.

Men så let skulle det ikke være.

Efter mere end en time i den lille butik, smagsprøver og lange forklaringer, kom jeg ud af butikken flere hundrede kroner fattigere OG slæbende på en spand med fondant, 10 forskellige "pastafarver" (frugtfarver du'r SLET IKKE), lim, tylose og masser af inspiration. Nu var det pludselig ikke nok med lidt flagermus på et par muffins, næææ nu skulle der en rigtig kage til.

Jeg har længe været meget betaget af bl.a. kageklovn.dks fantastiske kreationer, og godt fyldt op af gode råd fik jeg nu mod til at gå i krig med min egen kage.


Jeg valgte at lægge den sammen med hindbærmousse, skildpaddecreme og så smøre den op med chokoladesmørcreme. Alle opskrifterne er fra kageklovn.dk og ud fra den mavepine jeg fik, da jeg skulle prøvesmage, tegner det rigtig godt.


Kageklovn.dk var behjælpelig med svar på nogle af mine spørgsmål og et de gode råd jeg fik var, at man sagtens kan lave selve pynten i forvejen, da den alligevel bliver stenhård. Den lavede jeg så allerede for en uge siden.

Kagecremene rørte jeg i morges og så blev den lagt sammen sidst på eftermidden. I køleskab et par timer og så pyntet her til aften.


I betragtning af, at det er min første kage, er jeg selv ret stolt af resultatet. Der er meget at lære endnu, men det har været super sjovt, og slet ikke så svært som jeg havde frygtet. Fondanten - en slags sukkermasse, også kaldet sugarpaste - er meget nemt at arbejde med, og pastafarven er let at blande i.

Det bliver helt sikkert ikke den sidste kage jeg laver.

8 kommentarer:

Pernille sagde ...

Wauw hvor er den flot, det er næsten synd at spise den :)

Lise sagde ...

Åh wau... jeg er imponeret, flot første kage du har lavet.
Håber også at tøsebarnet og gæsterne kan lide den, og ikke mindst indholdet :-)

Lotte sagde ...

Hvor ER du sej!
Jeg er helt vild med den lille heks :-)
Hvis ikke ungerne bliver imponerede, er de nogle skarn - men så kan du bare komme forbi med kagen til os ;-)

Anonym sagde ...

HOLD DA OP HVOR ER DEN BARE FLOT!
(og der skulle skrives med versaler ;))

Anonym sagde ...

jeg har aldrig set saa flot en kage, og jeg har set en del i "Copenhagen Bakery".
love fra moster Ier

Good job Mette !

MrsCute sagde ...

Pernille > Men nu ER den spist og det med velbehag ;-)

Lise > Mmm du kan tro den var lækker. Overtrækket var liiiiidt sødt, men det kan man jo sige sig selv. Indholdet var perfekt!

Lotten > Du kan tro de blev imponerede. De troede ikke på, at jeg selv havde lavet den. OG de spiste den også, så desværre... ingen kage til jer ;-)

MrsBaloui > Hehe takker mange gange

Moster > Du får mig jo helt til at rødme.

Anonym sagde ...

Hvor blev den bare god, jeg er virkelig imponeret, det er så fedt når man er tilfreds, men pas på man bliver helt afhængig :-)

MrsCute sagde ...

Kageklovn > Tak! Og jeg kan allerede mærke, at jeg skal passe på, at jeg ikke bliver FOR afhængig. Det er jo vildt sjovt. Jeg glæder mig til jeg får lidt mere styr på "glatte-teknikken". Fatter ikke hvordan man undgår, at den bliver så bulet :-(